نظر قرآن در مورد خود ارضایی - اعجاز علمی قرآن
آیه:
ترجمه :
و آنان که شرمگاه خود را [از حرام] نگهدارندهاند، مگر بر همسران یا کنیزان خویش، که [براى آمیزش با آنان] سرزنش نشوند پس هرکه افزون از این [که یاد شد] بجوید، اینان از حد درگذرنده اند .
توضیح کلمات اصلی:
فُرُوجِهِمْ: شرمگاه هایشان: ( قا موس العصری، ص496 )
حَافِظُونَ: نگهدارنده گان: «حفظ» در اینجا یعنى نگهدارى به اضافه پایبندى به شریعت و مراعاتآن و جهت دادن به غریزه بر طبق آن و از طریق عدم زیادهروى در شهوت و پایبند بودن به راههاى شرعىِ آن است؛ (مدرسی، محمد تقی، 8/143)
أَیْمَانُه: دست های راست: جمع یمین: (قا موس العصری، ص823
مَلُومِینَ: سرزنش شدگان : ( همان، ص 638)؛ وَرَاء: خارج از؛ دور تر از: ( همان، ص 786)؛
ابْتَغَى: خواست، میل چیزی داشت: ( همان، ص 70)؛
الْعَادُونَ: از حد گذرندگان، سرپیچی کنندگان؛ ( همان، ص443، 465)؛
بیان اعجاز:
با استناد به این روایت و روایت دیگر مشابه آن که از امام رضا (ع) نقل شده، ادعای اعجاز علمی در زمینه تحریم استمناء در مورد این آیه به اثبات می رسد. در توضیح این مطلب می توان گفت در زمانی که بشر اطلاعی از ضررهای بهداشتی و روحی استمناء نداشت اسلام این عمل شنیع را حرام اعلام کرد و این مطلب انطباق احکام اسلام با پیشرفت های علوم پزشکی را نشان می دهد. (رضایی اصفهانی،394)
سؤالات علمی که در این زمینه جهت تحقیقات بیشتر قابل طرح است :
1. این عادت پنهان چه آثار وعواقبی برای فرد ایجاد می کند؟
2. آیا آثار آن در زمان نزول آیه بر مردم پوشیده بود ؟
3. آیا مردم صدر اسلام از این آیه حکم حرمت استمناء را برداشت کرده بودند یا نه؟
4. اگر روایتی از معصوم در تعیین مصداق این آیه صادر نشده بود آیا باز هم این حکم قابل برداشت بود؟
5. اگر بیان معصوم تنها تعیین مصداقی از آیه باشد آیا می توان در مورد این آیه ادعای اعجاز نمود؟
جمع بندی مطالب ادعا شده:
1-
آیه فوق بیان یک حکم کلی است که هر کس از راه غیر ازدواج و مشروع به ارضاء
غریزه جنسی خود بپردازد، از تجاوزکاران محسوب میشود. (رضایی اصفهانی،
محمدعلی،392) از سوی دیگر در این آیه فساد هر گونه بهره گیرى از شهوت در
غیر مورد خود بیان شده است. مانند بر انگیختن شهوت با نگاه حرام و گوش
سپردن به صداهای ناپاک و حرام و همچنین عادت پنهانى ( خود ارضایی ) ورابطه شهوانی با حیوانات که این آیه به صراحت از حرام بودن آنها سخن مىگوید. (مدرسی، 8/143) بنابر
این به نظر می رسد که امام (ع) در اینجا تعیین مصداق فرموده اند یعنی یکی
از موارد این حکم کلی (استمناء) را معرفی کرده اند؛ در حالی که در خود آیه
کلمة استمناء بکار نرفته است. (رضایی اصفهانی، محمدعلی،392) علامه طباطبایی
هم در تفسیر این آیه ضمن بیان انواع ازدواج های مشروع و جائز، تنها به
شبهات نسخ حکم ازدواج موقت، پاسخ داده و به موضوع استمناء اشاره نکرده
اند.
2- بر طبق آنچه از شریعت های گذشته به دست ما رسیده است ظاهرا
یهودیت این عمل را بکلی منع نکرده و حتی گاهی از آن به عملی توأم با سلامتی
و نشاط آوری تلقی شده است اما در برخی از شاخه های اقوام یهودیت برای جنس
مذکر ممنوع اعلام شده است. مسیحیان نیز آن را عملی مجاز دانسته و پروتستان
ها آن را مانع از روابط جنسی غیرمجاز مانند هم جنس بازی می دانند.
3- برای عنوان این موضوع می توان پیشنهادات دیگری ارائه نمود، ازجمله: تحقیق حرمت ارضای غریزه جنسی از راه های غیر مشروع، عادت پنهانی (مأخوذ از کتاب "با نور فاطمه هدایت شدم" تألیف: عبد المنعم حسن سودانی، ترجمه: سید حسین محفوظی؛ ص 36)؛ اونانیسم (ONANISM) و خود ارضایی، که این کتاب در زمینة فوق مطالب جالبی ارائه کرده است.
4- در نهایت بر طبق مستندات ارائه شدة فوق، طرح حرمت مسألة خود ارضایی در قرآن کریم می تواند از مصادیق اعجاز علمی این کتاب الهی به شمار آید چراکه آفات ومضرات جسمی و روحی این عمل در زمان نزول قرآن هنوز کشف نشده و علم بشر آن روز به این حقایق دست نیافته بود.
منابع:
- رضایی اصفهانی، محمد علی؛ پژوهشی در اعجاز علمی قرآن ؛
- کجباف، محمد باقر؛ رفتار شناسی جنسی در اندیشه دینی، مجله کتاب زنان، شماره 27؛
- مدرسی، محمد تقی ؛ تفسیر هدایت ؛
- طباطبایی؛ تفسیر المیزان ؛
- راهنمای پژوهش در قرآن و علوم روز- صفحه314
از وبلاگ فوق العادتون بازدید کردم و هم چنین شما رو لینک کردم و لوگو رو هم قرار دادم
لطفا منو با نام "خودارضایی مرگی است تدریجی...." لینک کنین
یا عــــــلی (ع)